Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Blog > Co sleduji, když hodnotím web v roce 2020?

Co sleduji, když hodnotím web v roce 2020?



Posledních více než 10 let je mým pracovním prostředím svět internetu, ale až v poslední době jsem si uvědomil, že dělám neustále jednu věc - automaticky hodnotím webové stránky. Je to asi něco podobného tomu, co má v sobě pravděpodobně třeba takový Zdeněk Polreich - vejde do restaurace a během chvilky je schopen s velkou mírou jistoty poznat, co je špatně a co dobře. Asi to máte i vy ve svém oboru, je to tak? Schválně jsem se nad tím před pár dny zamyslel a přišel jsem na to, že je to relativně sice málo věcí, co na webech sleduji, ale na druhou stranu jsou to věci, které, když změníte, mají velký a většinou i rychlý dopad na to, jak vaše stránky fungují. A co je ještě lepší, některé z nich si dokážete upravit sami. Tady je jejich seznam:

1) Responzivní design

Má Váš web tzv.responzivní design neboli přeloženo do češtiny, je upraven pro mobily a tablety? Stále narážím na spoustu stránek, které tak upravené nejsou. V době, kdy si webové stránky z mobilů prohlíží více návštěvníků než z počítače je to zvláštní přístup, ale budiž... Každopádně Google začal pro indexaci webů, tj. zjednodušeně řečeno pro to v jakém pořadí je bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávače používat právě mobilní verzi webu, a ne tu "počítačovou", jak tomu bylo doposud! Pokud se chcete podívat, jak je na tom Váš web, doporučuji použít tuto aplikaci od Googlu - Test použitelnosti v mobilech

2) HTTPS protokol

Má Váš web zabezpečené připojení pomocí protokolu HTTPS? Internetový prohlížeč Google Chrome již před nějakou dobou změnil algoritmus. Z toho důvodu se na některých webech začalo zobrazovat upozornění, že jsou stránky nezabezpečené:

https protokol, ukázka nezabezpečeného webu

Ostatní internetové prohlížeče se začínají chovat podobně - viz. například druhý nejrozšířenější prohlížeč po Google Chrome, Mozilla Firefox. Toto je ovšem pouze první krok! Dalším je ten, že Google začne nezabezpečený web označovat jako potenciální nechráněný přenositel a šiřitel virů a malwarů. Google Chrome by web napříště nezobrazil a místo něj by ukázal pouze červenou varovnou zprávou! V tom případě by ovšem Vaše webové stránky samozřejmě ztratily smysl, protože by je nikdo neviděl...

3) GDPR

Dalším bodem je implemetace GDPR pravidel do Vašeho webu a úprava webu tak, aby byl v souladu s tímto nařízením. Můžeme si o tomto nařízení myslet svoje, každopádně pokuty za jeho nedodržení mohou být šílené - maximální výše je 20.000.000 eur nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti (vyšší z obou možností).

4) Poptávkový formulář

A jak jste na tom s možností poptávky Vašich služeb nebo zboží přímo z webu? Používáte poptávkové formuláře? Za mě často zanedbávaná věc, ale rozdíl mezi tím, když na webu formuláře máte nebo ne, je nezanedbatelný. Obecně platí, že cokoli návštěvníkovi webu zjednoduší život je fajn a tohle je jedna z hlavních věcí. Bohužel /alespoň tedy pro mě/ žijeme v době, kdy spolu lidé neumějí komunikovat, stydí se někoho oslovit, atd... A pokud na webu lidé nenajdou nějaký jednoduchý způsob, jak Vás oslovit, výsledkem je to, že Vás prostě neosloví a odejdou hledat jiný web. Mám to reálně vyzkoušené a změřené na svých vlastních projektech a rozhodně formuláře doporučuji na web přidat, pokud je tam nemáte.

5) Ceny na webu

Máte u svých služeb na webu napsané jasné ceny? Nebo alespoň orientační, pokud to nejde vzhledem k povaze služby přesně vyčíslit? Tento bod úzce souvisí s bodem výše a ochotou lidí ptát se, komunikovat. Častokrát mi na to klienti reagují tak, že když tam ceny nemají, tak jim lidé musí zavolat nebo napsat a tedy se k nim dostanou a oni už je pak dokážou "zmáknout." OMYL, TAK TO NEFUNGUJE! Je to přesně naopak. Čim budete víc "tajemný hrad v Karpatech," tím méně Vás budou lidé kontaktovat. Prostě stránku zavřou a budou hledat jinde. Jak se říká, konkurence je jen o klik vedle. Opět i tento bod jsem si svého času testoval a právě i ve spojení s poptávkovými formuláři a výsledek byl jednoznačný a asi tušíte jaký...

6) Aktuality mailem /newslettery/

Komunikujete skrze vaše stránky pravidelně s klienty? Máte na stránkách možnost zaregistrovat se k odběru aktualit? Opět poměrně jednoduchá věc, díky které jste schopni během malé chvilky oslovit VŠECHNY vaše klienty, ale nejen je, s jakoukoli akcí nebo změnou, kterou nabízíte. Osobně to s úspěchem používám pro prodej následných služeb pro své partnery. Takto jsem nabízel například i tady zmiňované věci, jako je HTTPS protokol nebo responzivní design.

7) "Aktivní" kontaktní prvky

Tady mám na mysli tyto 3 věci: telefon, mail, adresa. Respektive to, jestli, když si prohlížím Váš web na mobilu a chci Vám rovnou zavolat, tak prostě kliknu na uvedené číslo a začnu vytáčet? Nebo si ho musím pracně kopírovat, někam napsat nebo zapamatovat? A to samé platí o mailu. U adresy je to zase možnost automaticky spustit navigaci, například, když k Vám někdo chce jet a nezná cestu? A nebo cestu zná, ale navigaci používá kvůli dopravní situaci. Jak je na tom tedy Vás web, už jste to vyzkoušeli?

8) Vyhledávání na webu /fulltext/

Toto je věc důležitá a užitečná hlavně pro větší webové stránky, maximálně zjednodušuje možnost něco na webu najít. Jen si vybavte jak často používáte vyhledávání na Googlu nebo Seznamu, docela často a automaticky, že? Proč tedy to samé nepoužít i na Vašem webu? Maličkost, ale opět dobře měřitelný užitek...

9) Měřící nástroje, statistiky

Co kdybych se Vás zeptal, kolik lidí vidí Váš web měsíčně? Kolik z nich Vás nějak kontaktuje? Kolik procent lidí z webu hned odejde? Jaké podstránky jsou nejnavštěvovanější? Jak se chová návštěvník než Vás poptá? Dokázali byste mi odpovědět? Používáte nástroje jako jsou Google Analytics nebo Google search console? Upřímně bez těchto znalostí je těžké cokoliv na webu měnit nebo zlepšovat, jednoduše řečeno, nevíme nic jen si myslíme. A nikdy nezapomenu, co mi táta často říkal: "Víš, co znamená myslet?" Odpověď nechám na Vás :)

10) Přístupnost webu

Toto je poslední bod a je to na delší vyprávění a je to věc týkající se mimo jiné fungování Vašeho webu pro lidi v případě nějakého zdravotního handicapu. I jim by měl být Váš web "přístupný" a měli by se na něm bez problémů orientovat. Například jde o to, jestli obrázky, které používáte na webu mají alternativní popisky, jestli lze "přečíst" pdf dokumenty, atd. Pro veřejné instituce dokonce platí zákon, který jim toto nařizuje. Osobně si ale myslím, že toto není o zákonu, ale o slušnosti. Také Vám přece nikdo nemusí nařizovat, abyste nevidomému pomohli přes ulici, prostě to uděláte, protože je to správné a slušné. Pokud Vás tohle téma zajímá víc, doporučuji tento odkaz.

 

Uff, koukám, že jsem se rozepsal více než jsem čekal a než je mým zvykem. Každopádně pokud jste dočetli až sem a chtěli byste něco z toho se mnou probrat, budu rád.

 

Zavolejte mi nebo napište...

 

Jaroslav Voldřich


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů